Vikakoodien luku ja vianmääritys

Vika+

(Ei arvosteluja vielä)

Palaako vikavalo tai havaitsitko ajoneuvossasi jotain odottamatonta? Varaa aika Vika Plus -palvelulle lähimmälle Euromasterille hintaan 99 €. Hinta sisältää 60 min vianetsinnän sekä kuntotarkastuksen.

Lue lisää
Hinta alkaen 99,00 €
(Vianetsintä ja kuntotarkastus 60 min)

Valitse Vika+, kun ajotietokoneessa on vikakoodi, ajoneuvo starttaa huonosti, moottori käy epätasaisesti tai havaitset äkillisesti jotain odottamatonta ajoneuvosi toiminnassa ja tarvitset nopeasti apua. Palvelu on saatavilla rajoitetusti Euromasterin palvelupisteillä Vaasa, Pori, Rauma, Vantaa, Hyvinkää, Lappeenranta, Imatra, Kotka, Porvoo. Ajanvarauksen voit tehdä verkkosivuillamme tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Vianetsintä ja vikakoodien luku

Vika Plus -palvelun vianetsintään kuuluu seuraavat työsuoritteet:

  • Ajotietokoneen vikakoodien luku.
  • Vikakoodien nollaus asiakkaan näin halutessa.
  • Muut vianetsintätoimet asiakkaan kuvauksen ja vikakoodilöydösten perusteella. 
 

+ Kuntotarkastus

Euromasterin Mastercheck-kuntotarkastus sisältäen tarkastuksen:

  • Jarrulevyt, jarrupalat, jarrunesteet, alustan kunto, valot ja akku, renkaiden urasyvyydet ja kunto, tuulilasi, tuulilasinpyyhkijät, moottoriöljy, jäähdytysneste.
 

Usein kysyttyä Vika Plus -palvelusta

Kokosimme sinulle alle yleisimmät Vika Plus -palveluun liittyvät kysymykset ja vastaukset.

Vika+ on Euromasterin vianetsintäpalvelu, jonka kesto on 60 min. Suosittelemme palvelua autoilijoille, jotka ovat havainneet ajotietokoneessa merkkivalon tai muuta odottamatonta ajoneuvon toiminnassa, joka edellyttää vianetsintää, että ongelman juurisyy saadaan selvitettyä. 

Palveluun ei sisälly ajoneuvon huolto-ohjelman mukaista tarkastusta, kuten määräaikaishuolto-ohjelman mukaisia tarkistuksia. Mikäli kyseessä on määräaikaishuolto, suosittelemme olemaan yhteydessä lähimpään Euromasteriin ja pyytämään tarjouksen määräaikaishuollosta. Vika Plus -palvelun kesto on 60 min ja siihen ei sisälly laajennettu vianetsintä (kesto 1-10 h), mutta siitä voidaan sopia erikseen asiakkaan näin halutessa. Laajennetun vianetsinnän veloitus tapahtuu erillisen annetun arvion ja tuntihinnan mukaisesti.

Euromaster ei takaa, että palvelun aikana kaikki mahdolliset viat voidaan identifioida. Autoissa on kymmeniä eri elektronisesti ohjattuja järjestelmiä ja kaikkien vikakoodien luku ei onnistu OBD-testillä. Esimerkiksi moottorin tai voimansiirron vikoja, tai muita mahdollisesti mekaanisia vikoja ei saada selville välttämättä vain OBD-testillä. Lisäksi kaikki ajoneuvot eivät vikakoodien osalta noudata SAE/ISO-standardeja, ja tästä syystä Euromaster ei takaa sitä, että Vika Plus –palvelulla saadaan ajoneuvon kaikki ongelmat ja niiden tarkat juurisyyt diagnosoitua ja tulkittua 60 minuutin palvelun aikana. Mikäli näin, ehdotamme laajennettua vianetsintää.

Ei sido. Vika Plus -palvelun käyttö ei sido sinua löydettyjen vikojen korjaukseen juuri Euromasterilla.

 

Yleisimmät merkkivalot

Vika voi ilmetä monella tavalla, mutta useimmiten yleisin huomautus mahdollisesta viasta on ajotietokoneessa syttynyt merkkivalo ("vikavalo"). Merkkivalot voidaan jakaa ylätasolla kahteen kategoriaan. Punaiset ja keltaiset. Punainen merkkivalo viittaa usein vakavaan ongelmaan, joka voi olla myös turvallisuusriski, jonka johdosta on suositeltavaa pysäyttää auto heti. Keltaiset merkkivalot (joskus myös oranssi) viittaa siihen, että jokin osa autosta tarvitsee huoltoa. Myös keltaisen merkkivalon palaessa on syytä kiinnittää erityistä huomiota auton käyttäytymiseen ja ajaa varoen. Alla löydät yleisimmät merkkivalot ja niiden merkitykset

Akkuvalo: tämä merkkivalo viittaa toimintahäiriöön liittyen ajoneuvon akkuun ja lataukseen. Mahdollisia syitä tälle voi olla muun muassa: vioittunut akku, laturivika, laturin hihnavika, jännitteensäätimen vika. Joskus juurisyy tälle merkkivalolle voi olla tyhjentynyt akku.
Moottorivalo: tämä merkkivalo viittaa moottorin toimintahäiriöön. Kyseessä voi olla niin vakava kuin vähemmän vakava häiriö. Mahdollisia syitä tälle voi olla muun muassa: anturihäiriö, ruiskutusjärjestelmän toimintahäiriö tai katalysaattorin vaurio. Moottorivalon palaessa on syytä välttää ajoa ja varata aika huoltoon tarkempaa vianmääritystä varten.
Öljy: tämä merkkivalo viittaa siihen, että moottorissa on liian vähän öljyä tai öljynpaine on matala. Mahdollisia syitä tälle on lukuisia, mutta yleisimpiä ovat liian matala öljymäärä tai mahdollinen vuoto. Öljyvalon palaessa on syytä välttää ajoa ja varata aika huoltoon tarkempaa vianmääritystä varten. 
Lämpötila: tämä merkkivalo viittaa siihen, että moottorin lämpötila on liian korkea. Mahdollisia syitä tälle ovat muun muassa jäähdytysnesteen matala määrä tai ongelma jäähdyttimessä. Lämpötilavalon palaessa on syytä välttää ajoa ja varata aika huoltoon tarkempaa vianmääritystä varten. Huom! Moottorin ylikuumeneminen on vakava vika ja voi aiheuttaa merkittäviä moottorivaurioita, joiden korjaaminen on kallista. 
Rengaspaine: tämä merkkivalo viittaa siihen, että renkaiden ilmanpaineet ovat matalat. Mahdollisia syitä tälle ovat muun muassa reikä renkaassa tai TPMS-anturien latauksen loppuminen. Joskus valo syttyy myös renkaiden vaihdon jälkeen ja vaihto pitää nollata ajotietokoneessa. Rengaspainevalon syttyessä on syytä tarkistaa renkaiden ilmanpaineet sekä tarkastaa, ettei renkaissa ole reikää tai vierasesinettä, joka olisi johtanut laskeviin ilmanpaineisiin. 
Jarrut: tämä merkkivalo viittaa jarruihin. Yleisin syy ("P") merkkivalolle on se, että käsijarru on päällä. Jarruvalon palaessa ("!") syy voi olla myös turvallisuuden kannalta vakavampi, kuten ongelma jarrutusjärjestelmässä. Juurisyy voi olla niin jarruneste-, palat- tai levyt, tai esimerkiksi muu mekaaninen ongelma. Jarruvalon palaessa on syytä välttää ajoa ja varata aika tarkempaa vianmääritystä varten.