A-luokan renkailla säästöä ja turvallisuutta
Kesärenkaiden valintaan vaikuttavat usein ne tutut jutut: ajaako paljon vai vähän, ajaako enimmäkseen moottori- ja valtateillä pitkää matkaa vai pääosin kaupungissa lyhyitä pyrähdyksiä, millainen auto on jne. Myös omat mieltymykset ja kokemukset vaikuttavat. Euromasterin kuluttajakaupasta vastaava Petteri Hiipakka kertoo muutamista muista tekijöistä, jotka on hyvä ottaa rengasostoksilla huomioon.
EU-merkinnöistä apua renkaan valinnassa:
”Etenkin jos etsii polttoainetaloudellisia kesärenkaita, kannattaa tutkia renkaiden EU-rengasmerkintöjä”, neuvoo Hiipakka. ”Vuodesta 2012 alkaen käytetyt merkinnät kuvaavat paitsi renkaan polttoainetaloudellisuutta myös sen märkäpitoa ja ohiajomelua, talvirenkaissa myös jää- ja lumipitoa.” Rengasmerkintöjen arvot määräytyvät EU:n alueen rengasvalmistajien käyttämillä testeillä.
Säästä polttoainetta ja vähennä hiilidioksidipäästöjä:
Polttoainetaloudellisuudessa käytetään asteikkoa A-E. Jos vertaillaan polttoaineen kulutusta parhaan ja huonoimman luokan välillä, ero voi olla vuosittain n. 90 litraa ja renkaan koko käyttöiän aikana jopa n. 240 litraa. Polttoaineen kulutuksen myötä myös hiilidioksidipäästöt vähenevät. ”Polttoainetta voi tietysti säästää itsekin vähän kevyempää kaasujalkaa käyttämällä”, muistuttaa Hiipakka.
Valitse hyvä märkäpitoluokka:
Yksi renkaiden tärkeimmistä turvalliseen ajoon vaikuttavista tekijöistä on märkäpito. Sen luokitus A-E kertoo renkaan jarrutusmatkasta märällä asfaltilla 80 kilometrin tuntinopeudesta pysähtymiseen. Esimerkiksi A- ja B- luokan jarrutusmatkan ero on 3-6 metriä, ja parhaimman ja huonoimman luokan ero on n. 9 metriä. ”Se voi olla joissain tapauksissa jo kohtalokas ero”, sanoo Hiipakka.
Vähennä ohiajomelua:
Meluluokitus kuvaa renkaiden vierintämelua, ei siis sisämelun voimakkuutta. Luokkia on kolme (A-C), ja merkinnässä mainitaan myös vierintämelun desibeliarvo. Hiljaisin eli A-luokan rengas tuottaa noin puolet vähemmän melua kuin B-luokan rengas ja vähentää näin merkittävästi melusaastetta.
Renkaiden ikä on hyvä tarkistaa ostotilanteessa:
”Moni ei ehkä tule ajatelleeksi, että renkaiden iänkin voi tarkistaa”, toteaa Hiipakka.” Renkaiden ikä selviää renkaan kyljessä olevasta DOT-merkinnästä, joka kertoo renkaan valmistusviikon ja -vuoden. Esimerkiksi merkintä ’4322’ tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 43 vuonna 2022.
”On kuitenkin hyvä muistaa muutama nyrkkisääntö renkaiden iästä”, sanoo Hiipakka. ”Vaikka rengas ei olisikaan valmistettu vain vähän aikaa sitten, huoleen ei ole syytä, sillä renkaat eivät pilaannu nopeasti.” Alle kolme vuotta vanhan renkaan voi myydä uutena kuluttajalle iästä erikseen ilmoittamatta.
Jos rengas on myyntihetkellä yli 3 mutta alle 5 vuotta vanha, siitä on hyvä mainita kuluttajalle. ”Jos rengas on säilytetty asianmukaisissa olosuhteissa, niin kuin Euromasterilla tehdään, se on edelleen täysin toimintakykyinen”, vakuuttaa Hiipakka. ”Yli 5 vuotta vanhat renkaatkin ovat oikein säilytettynä hyvin todennäköisesti täysin suorituskykyiset.”
Yli 10 vuotta vanhojen renkaiden käyttöä Euromaster ei suosittele, sillä niiden ajo-ominaisuudet ovat jo heikentyneet ja kumiseos kovettunut. Etenkin sadekelillä vanha rengas on liukas ja vaarallinen. Petteri Hiipakka muistuttaa myös, että renkaan kulumiseen vaikuttaa sen laatu: ”Halvat, laadultaan huonommat renkaat kuluvat nopeammin kuin ns. premium-renkaat. Kannattaa siis ajatella asiaa myös pitkällä tähtäimellä: ostohinnaltaan kalliimmat laaturenkaat kestävät pidempään, joten ne tulevat ajan kanssa jopa edullisemmaksi kuin halvat renkaat.” Monet laaturenkaat, kuten Michelin, säilyttävät ominaisuutensa myös silloin, kun renkaat ovat jo kuluneet, joten myös turvallisuusnäkökulmaa kannattaa miettiä pitkällä tähtäimellä.
Älä tee ainakaan näin!
”Kitkarenkailla ei voi suositella ajamista kesällä”, sanoo Hiipakka. ”Niiden kumiseos on tarkoitettu kylmiin lämpötiloihin, eikä rengas toimi helteillä niin kuin sen pitäisi, mikä aiheuttaa turvallisuusriskin.” Toisin kuin kesärenkaissa, kitkarenkaan pintakuviossa ei myöskään ole leveitä pitkittäisuria, jotka poistavat sadekelillä vettä tien ja renkaan välistä pienentäen näin vesiliirron riskiä.
”Sanomattakin on selvää, että vielä huonompi vaihtoehto kesäajoon on vanha nastarengas, josta on nypitty nastat pois. Nastarenkaassa lumella pitoa parantavien lamellien määrä on kitkarenkaita pienempi. Kesäajossa sellainen rengas ei vain toimi”, varoittaa Hiipakka.
Lisätietoja Petteri Hiipakka, Retail Manager
petteri.hiipakka(at)euromaster.com